قلب پایتخت در کمتر از یک ماه گذشته شاهد افتتاح مرکز مهارت‌آموزی کوثر از سوی شهرداری منطقه ۶ بود.

هنر

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:    کوثر نخستین مرکزی است که با رویکرد حمایت از مشاغل خانگی برای بانوان سرپرست خانوار افتتاح شده است. از آنجا که منطقه ۶ دانشجویان زیادی را در خود جا داده، علاوه بر توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در کوثر، برای خودکفایی و آموزش دانشجویان دختر، مخصوصاً در رشته‌های هنر و معماری، هم گام برداشته شده است. در این مرکز برای آموزش محدودیت وجود ندارد و حتی شهروندان دیگر مناطق می‌توانند از کارگاه‌های آموزشی استفاده کنند.

«حبیب‌الله غفوری»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۶، می‌گوید: «این مرکز می‌تواند در مسیر حمایت از دانشجویان و بانوان سرپرست خانوار نقش پررنگی ایفا کند و اگر گسترش یابد در آینده بانوان بیشتری را توانمند می‌کند.»
سراهای محله برای جذب کارآموز در منطقه ۶ اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده‌اند و در حال حاضر زنجیره‌ای از بانوان سرپرست خانوار و دانشجو و حتی بانوانی که علاقه‌مند به یادگیری کارهای هنری هستند با کمک‌سراهای محله ایجاد شده است. او اظهار می‌کند: «تفاوتی که مرکز کوثر با دیگر مناطق دارد این است که چون بیشترین دانشجو را در منطقه ۶ داریم، در کنار توانمندسازی و مهارت‌آموزی به بانوان سرپرست خانوار، از توانایی و هنر دانشجویان رشته هنر و معماری هم برای آموزش به دیگر بانوان کمک گرفته‌ایم. با این کار، هم از توانایی دانشجویان استفاده کرده‌ایم و هم دیگر بانوان کارآموز، به‌خصوص بانوان سرپرست خانوار، مهارت‌های جدید و به روز را فرامی‌گیرند.»
 

  • تخفیف ۵۰‌درصدی برای شرکت در کارگاه آموزشی

مواد لازم برای یادگیری کارهای هنری توسط کارآموزان تهیه می‌شود، اما مکان و تجهیزاتی مانند میز و صندلی و... با حداقل هزینه توسط مرکز کوثر در اختیارشان قرار می‌گیرد. معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۶ می‌گوید: «بانوان در طرح کوثر منطقه ۶ در زمینه خلق آثار هنری به‌روز، مانند تابلوهای نقاشی مدرن، حتی تولید کیف و کوسن‌های سنتی و زیورآلات، سوزن‌دوزی، نقاشی روی شیشه و... آموزش می‌بینند.»به گفته غفوری، در واقع کارآموزان برای فعالیت در مشاغل جدید آماده می‌شوند و با تنوع‌کاری بیشتر، می‌توانند بازار بهتری برای خودشان ایجاد کنند.
بانوانی که توسط اداره امور بانوان منطقه معرفی شوند از ۵۰‌درصد تخفیف برای شرکت در کارگاه آموزشی برخوردار می‌شوند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۶ بیان می‌کند: «امور مربوط به بیمه آنها هم در حال پیگیری است. زمانی که کارآموزان مهارت لازم را به دست آوردند از مرکز حقوق هم دریافت می‌کنند.»

  • تجهیز کارگاه توسط شهرداری

کوثر کمک می‌کند تا دانشجویان هنرمند بتوانند حیطه فعالیت خود را گسترده‌تر کنند. «آیدا حیدری» یکی از هنرمندان فعال در مرکز که دانشجوی ترم آخر رشته معماری است، می‌گوید: «قبلاً به همراه دوستم با قسمت امور بانوان شهرداری همکاری داشتیم. بعدها به‌عنوان بانوان کارآفرین در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کردیم. بعد از شیوع کرونا همچنان با شهرداری در ارتباط بودیم. اداره کل امور بانوان شهرداری زمینه آشنایی ما با کوثر را فراهم کرد.»
با توجه به محدودیت‌های کرونایی و کم شدن استقبال از فروش حضوری، از طریق فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی فروش انجام می‌شود. حیدری ادامه می‌دهد: «در کوثر مسئولیت بازاریابی و فروش، عکس‌برداری از محصولات و ثبت در سایت‌های اینترنتی و قیمت‌گذاری برعهده من است. با در نظر گرفتن زمان صرف‌شده برای تولید، هزینه مواد اولیه و زحمتی که کشیده شده، محصول قیمت‌گذاری می‌شود.»
اغلب کارآموزها از طریق صفحه‌های مجازی جذب شرکت در کارگاه شده‌اند، البته شهرداری به‌صورت جداگانه هم اطلاع‌رسانی کرده است. حیدری می‌گوید: «معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری درسراهای محله برای جذب کارآموز تبلیغات انجام داده است. همچنین علاوه بر اختصاص مکانی برای آموزش، تجهیز آن را هم برعهده گرفته است.»

آیدا حیدری/ دانشجوی هنر


برخی محصولات علاوه بر فضای مجازی توسط مغازه‌ای که در زمینه فروش لباس‌های سنتی فعال است، به فروش می‌رسد. در ۲ شعبه یکی از فروشگاه‌های معتبر کتاب هم محصولات عرضه می‌شوند. «مریم رفیعی» دانشجوی دیگری که در مرکز کوثر هنرآموز است، می‌گوید: «۲ سال است که همراه دوستم، خانم حیدری، با شهرداری همکاری داریم و به‌عنوان کارآفرینان برتر شناخته شده‌ایم. این شناخت موجب شد تا برای آموزش بانوان و تولید آثار هنری به مرکز کوثر معرفی شویم.»
رفیعی بیان می‌کند: «از هنر بانوان کارآموز، بعد از اتمام دوره آموزشی، در صورتی که نحوه کارشان مورد قبول باشد و خودشان هم تمایل داشته باشند، استفاده می‌کنیم. البته در این میان بانوانی هم هستند که حرفه و شغل خودشان را دارند و فقط برای ارتقای مهارت در کوثر آموزش می‌بینند. به‌عنوان مثال، بانوانی داریم که در زمینه تولید سجاده فعالیت دارند. آنها بعد از یادگیری گل‌دوزی، از این هنر برای ارتقای محصول خود استفاده می‌کنند.»

مریم رفیعی/ دانشجوی هنر


راه‌اندازی این مرکز در شرایطی که آمار بیکاری بالا رفته و افراد زیادی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، حداقل می‌تواند شروع خوبی برای حمایت از دانشجویان و بانوان سرپرست خانوار باشد. این هنرمند می‌گوید: «این مرکز زمانی افتتاح شد که شیوع کرونا اغلب کسب و کارها را با کسادی مواجه کرد، ما هم از این قاعده مستثنا نبودیم و فروش ما هم نسبت به قبل محدود شده است.»   رفیعی ادامه می‌دهد: «با این حال از فعالیت دست نکشیدیم. با استفاده از ظرفیت صفحه‌های مجازی علاوه بر معرفی محصولات و جذب کارآموز، در زمینه فروش هم فعالیت داریم.»

انوشه مینویی/ کارآموز هنر
  • مشارکت در تولید

اگر نحوه انجام کار از دید مربی‌های کوثر رضایت‌بخش باشد، از کارآموز در صورت تمایل برای مشارکت در تولید و همکاری با مرکز استفاده می‌شود. «انوشه مینویی» یکی از کارآموزان مرکز کوثر که کسب و کار مجزایی دارد هم می‌گوید: «به علت علاقه‌ای که به یادگیری چاپ روی پارچه داشتم در کارگاه‌های آموزشی کوثر شرکت کردم.»
این کارآموز بیان می‌کند: «بعد از یادگیری چاپ روی پارچه، تصمیم گرفتم در کلاس گل‌دوزی هم شرکت کنم. این دوره که به اتمام برسد، از این هنر برای بهبود حرفه خودم استفاده می‌کنم.»

کد خبر 570297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha